Evropská komise vyostřuje boj proti dezinformacím. Brusel chce umožnit úřadům mazat z internetu příspěvky, které vyhodnotí jako nepravdivé nebo manipulativní informace. Povinné bude rovněž označování politické reklamy či zveřejňování jejích zadavatelů.
Počítá s tím akční plán pro demokracii, který ve čtvrtek představila místopředsedkyně Komise Věra Jourová.
„Nemůžeme nechat manipulovat naši společnost. Dezinformace představují rostoucí problém. Musíme přizpůsobit naše pravidla možnostem a výzvám digitálního věku,“ uvedla Jourová.
Komise tak reaguje reaguje na nárůst nepravdivých či zavádějících informací v souvislosti s pandemií covidu-19, ale i údajné snahy o ovlivnění voleb v evropských zemích či o nabourávání demokracie.
Podle Bruselu se do dezinformačních a propagandistických kampaní uvnitř EU zapojily i Rusko a Čína, proto musí Unie posílit svou aktivitu.
Komise proto připravuje pravidla, která umožní úřadům nařídit smazání některých příspěvků, pokud k němu sociální sítě nepřistoupí samy. Dosud totiž platformy odstraňují příspěvky šířící údajně nepravdivé informace na základě svých pravidel a svého uvážení.
Regulátoři v jednotlivých státech budou společně s určeným evropským úřadem postihovat nedostatky. Konkrétní podmínky má vymezit norma o digitálních službách, kterou chce Brusel představit ještě letos v prosinci.
Současně Komise navrhne normy zavádějící povinné označování politické reklamy na internetu, díky které by mělo být ihned po zveřejnění jasné, jaké příspěvky jsou součástí politické kampaně a kdo je financuje. (pel)
Brusel požaduje po sociálních sítích měsíční hlášení, jak potírají dezinformace