Kopřivnická automobilka Tatra Trucks i přes pandemickou situaci a celosvětový propad automobilového průmyslu dosáhla svých výrobních cílů a splnila závazky vůči zákazníkům. Loni také oslavila jubilejní 170. výročí svého založení a získala mimo jiné významnou referenční zakázku v Německu.
Tatra Trucks v uplynulém roce vyrobila 1181 nákladních automobilů, stejně jako v roce 2019. Prodala 1186 vozů, meziročně přibližně o 100 méně. Téměř 60 procent mířilo na export, přes 40 procent šlo na český a slovenský trh. Uvedl to mluvčí automobilky Andrej Čírtek.
Tatra podle něj v roce 2020 i přes koronavirovou krizi a problémy celého odvětví mírně překročila své plány. Pro letošek chystá srovnatelný objem výroby a prodejů jako loni. Tatra Trucks byla jednou z mála firem v automobilovém průmyslu, která loni po propuknutí pandemie nepřerušila výrobu.
„I když ještě nezveřejňujeme hospodářské výsledky, můžu říci, že se nám díky zavedeným organizačním opatřením a oboustranně vstřícné spolupráci se všemi obchodními partnery povedlo nejen zajistit výrobu bez přerušení, ale i překročit plánované obchodní a ekonomické cíle na rok 2020,“ uvedl ekonomický ředitel a místopředseda představenstva firmy Miloslav Mahut.
Čírtek uvedl, že Tatra loni s partnerskými společnostmi získala nové zakázky a vyrobila unikátní vozidla. „Především šlo o dodávku 41 hasičských speciálů Tatra Force 4×4 s opcí na dalších pět kusů pro hasičské jednotky spolkové země Braniborsko,“ uvedl mluvčí. „Jde o první takto velkou objednávku hasičských vozů Tatra z Německa, kde působí velmi silná konkurence,“ uvedl Čírtek.
V září podepsali zástupci společnosti Tatra Export a polské firmy Huta Stalowa Wola smlouvu o spolupráci na projektu obrněného vozidla s podvozkem Tatra 4×4, které nabídnou polské armádě.
Tatra chce expandovat i na brazilském trhu. „Vedle rozšíření spolupráce s brazilským obranným průmyslem by mělo letos dojít ke zřízení výrobního závodu přímo v Brazílii, který by produkoval automobily Tatra určené především pro tamní civilní trh,“ uvedl Čírtek.
Pro rok 2021 plánuje Tatra srovnatelný objem výroby a prodejů jako v roce 2020. „Neustále rozšiřujeme portfolio zákazníků a projektů tak, abychom tohoto cíle dosáhli. Nicméně pracujeme i s variantou, že zákazníci mohou z důvodu epidemie některé projekty odsunout na pozdější dobu,“ sdělil Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Tatra Trucks.
Firma vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. V roce 2019 vytvořila provozní zisk před odpisy 365 milionů korun a tržby jí vzrostly meziročně o více než dvě miliardy na 5,88 miliardy korun. Tatra Trucks má přes jeden tisíc zaměstnanců, dalších víc než šest set lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada.
Loňský rok byl 170. rokem existence kopřivnické společnosti. Ta si v červnu připomněla své založení v roce 1850. Tatra Trucks se tak může pyšnit nejdelší nepřetržitou tradicí výroby kolových dopravních prostředků na světě.
V prosinci si pak v Tatrovce připomněli ještě 198. výročí narození svého zakladatele Ignáce Šustaly. Koncem roku byla rovněž dokončena náročná několikaletá rekonstrukce národní kulturní památky Slovenská strela, motorového železničního vozu vyrobeného v kopřivnické společnosti ve 30. letech minulého století. Vůz se má v prvním čtvrtletí tohoto roku vrátit do Kopřivnice, kde bude vystaven v moderním pavilonu před novým muzeem nákladních vozů Tatra.