Vedení Prahy souhlasilo se zahájením stavby prvního úseku metra D z Pankráce na Nové Dvory. (Foto: Metroprojekt)

Pražští radní odklepli zahájení stavby prvního úseku metra D z Pankráce na Nové Dvory. Náklady budou při započtení inflace asi 52,09 miliardy korun. Stavba první části by mohla začít letos v říjnu, první cestující by se pak mohli novou linkou svézt na konci roku 2027.

Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní.

Dopravní podnik (DPP) dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září.

Stavba metra D spojí centrum metropole se sídlišti na jihu a měla by odlehčit přetížené trase C.

Jako první se má začít stavět část z Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru.

Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Metro D vyjde podle aktualizovaných odhadů na téměř 98 miliard korun.

Foto: Metroprojekt

Jak připomněl server iDnes.cz, za bývalé primátorky Adriany Krnáčové (ANO) byla připravená výstavba 8 stanic s depem a vlaky za 39 miliard korun. Nyní vedení Prahy schválilo výstavbu pouze 5 stanic bez depa za cenu přesahující 52 miliard.

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr zdůvodnil vyšší částku rostoucími cenami za stavební práce.

Celkovou částku na stavbu bude město čerpat postupně. Pro letošní rok by měla stavba vyjít na 0,17 miliardy, a naopak nejvíce peněz bude muset vydat v roce 2027, kdy to bude 9,65 miliardy. Poslední platby jsou naplánovány na rok 2029, a to 0,56 miliardy.

Dotace na stavbu chce město získat z evropských fondů, ale vyjednávat bude i se státem.

Pokud Praha získá všechna povolení, mohli by se první cestující svézt novou linkou v roce 2027. (pel)