Air Bank vydala klientům 5 rad, jak zvládnout konec fixace hypotéky bez starostí. Končící fixace úrokové sazby u hypotéky může obzvlášť v současné době, kdy sazby letí strmě vzhůru, mnoha lidem přidělat několik vrásek na čele. Navzdory rostoucím úrokovým sazbám nemusí být výhled na nové fixační období jen chmurný.

Pro zajištění co nejlepších podmínek ale záleží na dobré a hlavně včasné přípravě. Co se tedy ještě před výročím fixace vyplatí mít na paměti?

1)     Začít vyjednávat včas

Klienti by neměli čekat, až je jejich banka kontaktuje s novou nabídkou. Měli by ji oslovit s předstihem sami, aby vypracovala kompletní návrh podoby hypotéky v dalším období fixace. Díky tomu nový výpočet nepřekvapí až s blížícím se koncem fixace a na řešení situace bude mít klient dostatek času.

S vyjednáváním může začít třeba i rok před koncem stávajícího fixačního období. I proto se vyplatí mít přehled o tom, kdy tento okamžik nastane.

„Nabídku pro další fixační období klientům posíláme 100 dní před koncem doby fixace hypotéky. Úrokovou sazbu, kterou v tu chvíli nabízíme, jim zároveň po celou tuto dobu podržíme. Díky tomu mají klienti jistotu, že se jim sazba na poslední chvíli už nezvýší,“ uvedl Jiří Humhal, obchodní ředitel Air Bank.

2)     Poptat se i v jiných bankách

Domněnka, že stávající banka, u které má klient hypotéku a je třeba jejím dlouholetým klientem, logicky nabídne ty nejlepší podmínky, je častý omyl. Klienti by si měli zjistit, jak by jejich hypotéka a především její měsíční splátka mohly vypadat alespoň ve dvou dalších bankách. Třeba takových, kde už mají také svůj účet nebo které jsou jim sympatické. Nemusí se bát, poptání nabídky je nezávazné.

„U měsíční splátky může hrát roli každá desetina procenta ušetřená na úrokové sazbě. Při porovnávání nabídek si ale všímejte také různých poplatků, například za sjednání hypotéky nebo za mimořádné splátky, které byste třeba u jiné banky platit nemuseli. Výhodnost úvěru vám prozradí také ukazatel RPSN nebo celkový přeplatek. Čím jsou nižší, tím je hypotéka levnější,“ zdůraznil Humhal.

3)     Prozkoumat kalkulačky a online srovnávače

Banky na svých webových stránkách obvykle mívají hypoteční kalkulačky, na kterých si lidé mohou parametry požadované hypotéky spočítat. Pro rychlé srovnání mohou využít také různé online srovnávače. Pamatovat by měli na to, že v nich nemusí vždy najít veškeré potřebné informace, které by pro rozhodování mohly hodit, protože není pravidlem, že vždy porovnávají nabídky všech bank. Naprostou jistotu budou lidé mít, když vybrané banky osloví napřímo.

„Na našich webových stránkách najdou zájemci o převedení hypotéky do Air Bank jednoduchou kalkulačku, díky které hned uvidí, jakou úrokovou sazbu jim můžeme nabídnout. Přesnou výši sazby tak znají dopředu, nemusí o ní smlouvat nebo pro získání nějaké slevy využívat finančního poradce,“ doplnil Humhal.

4)     Zjistit, jestli se hypotéka přizpůsobí

Je téměř jisté, že se během až několika desítek let života s hypotékou stane něco, co její splácení ztíží, anebo naopak ulehčí – ať už jde například o ztrátu zaměstnání, zvýšení nákladů kvůli narození dítěte, anebo naopak povýšení, dědictví nebo návrat po rodičovské dovolené zpět do práce. A protože některé události naplánovat nejde, hodí se vědět, jestli se hypotéka a její splátka dokážou přizpůsobit změně životní a hlavně finanční situace.

„Soužití s hypotékou od Air Bank je díky její flexibilitě v různých životních situacích mnohem jednodušší. Klienti si totiž mohou sami online a zdarma měnit výši a termín měsíční splátky podle svých možností. Bezplatně také mohou provádět mimořádné splátky nebo hypotéku kdykoliv i během fixace zdarma předčasně splatit.“

„Klienti také mohou využívat Chytrou rezervu, do které si mohou vložit peníze navíc a snížit si tak částku zbývající k doplacení hypotéky, ze které počítáme úroky. Tyto peníze si zároveň mohou v případě potřeby z Chytré rezervy vzít kdykoliv zase zpět,“ konstatoval Jiří Humhal, obchodní ředitel Air Bank.

5)     Jakékoliv problémy řešit co nejdříve

Pokud se při refixaci nebo kdykoliv během splácení hypotéky klient obává, že by jeho příjmy nemusely na měsíční splátky stačit, neměl by propadat panice a měl by o tom dát co nejdříve vědět své bance. Ta se s ním pokusí nalézt řešení, které může spočívat například v odkladu nebo snížení splátek. Takové situace řeší každá banka individuálně, obvykle se ale pojí i s negativními záznamy v registrech.

„Pokud se klient z jakéhokoliv důvodu dostane do problémů se splácením své hypotéky nebo ví, že u něj takový problém může v budoucnu nastat, je důležité, aby se nám co nejdříve ozval. Díky tomu se potom můžeme společně pokusit najít individuální řešení,“ dodal Jiří Humhal, obchodní ředitel Air Bank. (sfr)