Spotřebitelé v Německu zažalovali automobilku Tesla amerického miliardáře Elona Muska. Žalobu u berlínského krajského soudu podala Federace německých spotřebitelských organizací (vzbv), podle které podnik v reklamách klame ohledně emisí CO2 a nedodržuje zákony na ochranu soukromí.
Federace o tom informovala v tiskové zprávě.
„Teslův Sentry Mode je navržen tak, aby chránil vozidlo. Tesla však nezmiňuje, že použití v souladu s ochranou dat je prakticky nemožné. Uživatelé by museli získat souhlas se zpracováním osobních údajů od kolemjdoucích, kteří náhodou prošli kolem auta. Každý, kdo tuto funkci využije, tedy poruší zákon o ochraně osobních údajů a hrozí mu pokuta,“ uvedl Heiko Dünkel, vedoucí týmu pro vymáhání práva ve vzbv.
Je-li při zaparkování aut aktivován režim hlídání, několik kamer připojených k vozidlu trvale zaznamenává okolí – a to se obvykle dotkne i nezúčastněných kolemjdoucích. V určitých případech jsou záznamy uloženy ve vozidle.
Jedná se o zpracování osobních údajů, které podléhá obecnému nařízení o ochraně osobních údajů. Kromě toho není povoleno zaznamenávání toho, co se děje v okolí vozidla. Zákonně využití funkce ve veřejném prostoru tedy dle názoru vzbv není možné.
Tesla podle vzbv také uvádí zavádějící prohlášení, když propaguje úspory CO2 při nákupu svých elektroaut.
Tesla inzeruje svůj Model 3 na internetu s emisemi CO2 „0 g/km“. Kromě toho reklama slibuje: „Čím rychleji překonáme naši závislost na fosilních palivech a dosáhneme budoucnosti s nulovými emisemi. , tím lépe“.
Podle vzbv tedy spotřebitelé předpokládají, že koupí vozidla sníží celkové emise CO2 z automobilů. Pro mnohé je to klíčový důvod, proč přejít na elektromobil.
Skutečnost je však jiná: Vozidla jiných výrobců mohou vypouštět to, co vozy Tesla ušetří na CO2 . A Tesla na tom vydělává. Společnost podle svých slov jen v roce 2020 vydělala 1,6 miliardy dolarů z prodeje „emisních kreditů“ – emisních práv, které umožňují ostatním výrobcům překračovat limity platné pro jejich vozový park. (pel)