Pražská energetika se Škoda Auto DigiLab otevřely na pražském Chodově ultrarychlou nabíjecí stanici pro elektromobily. Hub dokáže zároveň nabít až 12 elektromobilů, a to díky ultrarychlé dobíječce s výkonem 150 kW a pěti AC dobíječkám s výkonem 2x 22 kW. Využívá k tomu energetické úložiště sestavené z použitých baterií vozů Škoda Enyaq.

Sekundární využití baterií je nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie, a tím je prodloužen její životní cyklus. Baterie se nerozebírají, je totiž využita kapacita, kterou ještě mají.

Ultrarychlá dobíjecí stanice umožní dobíjení elektromobilu výkonem až 150 kW a má dva konektory CCS. Navíc je doplněna dalšími 5 nabíječkami o výkonu 2× 22 kW.

K tomu ovšem stačí příkon 75 kW, protože když není žádný odběr, nebo je nižší než příkon stanice, ukládá se energie do bateriového úložiště.

Energetické úložiště je uspořádáno ze 48 bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV.

Bateriové úložiště má kapacitu 300 kWh a může využívat baterie, které mají minimálně 70 procent původní kapacity.

„Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového  úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ řekl Vojtěch  Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE.

„Baterie jsou před nasazením v úložišti podrobeny kapacitnímu testu, který  spočívá v provedení úplného nabití a vybití, vizuálnímu testu a testu komunikace. Pro účely energetických úložišť  se hodí opotřebené baterie s tzv. state-of-health (SOH) i pod 70 procent. My se u našich baterií  z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme,“ uvedl Jan Špatný ze Škoda Auto.

(Foto: PRE)

(Foto: PRE)

(pel)