Společnost ŠKODA AUTO vstoupí na vietnamský trh. Ve spolupráci s místním partnerem, společností Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor), zde bude česká automobilka nabízet evropské modely již v roce 2023. V roce 2024 bude rovněž zahájena lokální montáž modelů KUSHAQ a SLAVIA.
Informovala o tom automobilka.
Výrobní linka je v současné době ve výstavbě. Se svou dynamicky rostoucí ekonomikou a velkým potenciálem na automobilovém trhu má vietnamský trh optimální předpoklady k dalšímu posílení pozice společnosti ŠKODA AUTO v regionu. Automobilka očekává počáteční objem dodávek 30 000 vozů ročně.
„Pro společnost ŠKODA AUTO je vstup na vietnamský trh dalším logickým krokem v naší strategii internacionalizace. Naše atraktivní modelové portfolio nabízí zákazníkům ty správné produkty, díky nimž budeme moci na tomto vysoce dynamickém trhu využít své silné stránky,“ uvedl k tomu Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO.
„Geografická blízkost Indie navíc přináší skvělé synergické efekty; již v roce 2024 budeme do Vietnamu dovážet automobilové sestavy z našeho indického závodu v Puné, což představuje významný pokrok v rámci našeho projektu INDIA 2.0. V konečném důsledku to výrazně posílí naši přítomnost v jihovýchodní Asii,” dodal.
„Internacionalizace aktivit je nedílnou součástí naší strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Ve Vietnamu vidíme velký růstový potenciál. Předsednictví České republiky v Radě Evropské unie společně s dohodou o volném obchodu EVFTA navíc vytvářejí velmi příznivé ekonomicko-politické podmínky,“ zdůraznil Martin Jahn, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast prodeje a marketingu.
„Ve společnosti TC Motor jsme přitom našli silného a spolehlivého partnera k tomu, abychom se ve Vietnamu rychle a úspěšně etablovali. Jsme přesvědčeni o tom, že naše modelové portfolio dokonale odpovídá přáním místních zákazníků a těšíme se na zahájení prodeje začátkem příštího roku,“ dodal.
Od roku 2023 se budou z Evropy postupně dovážet modelové řady KODIAQ, KAROQ, SUPERB a OCTAVIA. Společnost TC Motor zabezpečí místní výrobu a prodej vozů jako lokální partner společnosti ŠKODA AUTO na vietnamském trhu.
Společnost se sídlem v hlavním městě Hanoji, jež má více než dvacetileté zkušenosti s výrobou a prodejem vozů, investuje také do akvizice a rozvoje průmyslových areálů, jako je například průmyslový park Viet Hung. V budoucnu tak budou modely ŠKODA sjíždět z výrobní linky v závodě v provincii Quang Ninh.
Výstavba vlastní výrobní linky společnosti TC Motor již probíhá a dokončena má být v první polovině roku 2024. Montáž modelových řad KUSHAQ a SLAVIA, vyráběných v Indii ve formě CKD, pak bude zahájena v roce 2024. Model KUSHAQ bude možné objednávat už od první poloviny roku 2024, od posledního čtvrtletí roku 2024 pak budou přijímány i objednávky modelu SLAVIA.
Na ploše 16 000 m2 vzniká aktuálně v Puné závod na výrobu příslušných dílčích sestav. Místní nabídku ve Vietnamu doplní po roce 2025 i plně elektrické modely rodiny ENYAQ iV.
Export z Indie
Exportem vozů z Indie automobilka pokračuje v realizaci projektu INDIA 2.0 a zdůrazňuje strategický význam Indie pro další rozvoj automobilky. Nedávno byl například zahájen vývoz prvních vozů ŠKODA KUSHAQ s levostranným řízením do zemí Perského zálivu.
ŠKODA AUTO vede aktivity koncernu Volkswagen na indickém trhu od roku 2019. Dosavadní investice koncernu činí jednu miliardu eur, z toho 250 milionů eur bylo určeno na výzkum a vývoj. V dlouhodobém horizontu usiluje ŠKODA společně se značkou Volkswagen o dosažení pětiprocentního tržního podílu v závislosti na vývoji trhu a segmentu.
Rozšiřování dealerské sítě ve Vietnamu
Vozy budou ve Vietnamu prodávány prostřednictvím místní sítě lokálních partnerů. První partnerské provozovny jsou plánované v Hanoji a Ho Či Minově městě – na obě tato města připadá převážná většina nově prodaných vozů ve Vietnamu. Následně společnost ŠKODA AUTO očekává rychlé rozšíření prodejní sítě na více než 50 partnerů.
Automobilka předpokládá zpočátku roční prodejní potenciál 30 000 vozů a od roku 2030 více než 40 000 vozů ročně, mimo jiné díky zájmu o sériové modely na platformě MQB-A0-Global a rostoucí poptávce po elektromobilech ve velkých městech.
Vstup do Vietnamu se vyplatí také kvůli mimořádně dynamickému růstu automobilového trhu v regionu; přestože má Vietnam přibližně 100 milionů obyvatel a v současné době na 1 000 obyvatel připadá pouze 34 vozidel, je již nyní čtvrtým nejsilnějším automobilovým trhem v jihovýchodní Asii.
Zároveň je pravděpodobné, že evropské značky budou ve Vietnamu nabývat na významu díky postupnému rušení cel na zboží z EU do roku 2030. Z tohoto důvodu ŠKODA AUTO očekává, že celkový roční objem trhu se po roce 2030 zvýší na přibližně jeden milion vozů. (sfr)