Společnost Ingka Group oznámila maloobchodní tržby IKEA za finanční rok 2022 ve výši 39,5 miliardy eur, což je nárůst o 5,6 procenta ve srovnání s minulým rokem (37,4 miliardy eur ve finančním roce 2021). A to navzdory bezprecedentním výzvám způsobeným tragickou válkou na Ukrajině, narušením dodavatelského řetězce a pokračujícím dopadem pandemie.

IKEA pomohla zařídit mnohem více domácností a zároveň urychlila svou tzv. omnichannel transformaci (maximální využití všech kanálů), aby se pro své zákazníky stala ještě přístupnější, udržitelnější a co nejdostupnější.

Ve výjimečném roce, kdy geopolitické a ekonomické výzvy přetvářely globální ekonomickou krajinu, se společnost Ingka Group zaměřila na vizi IKEA: vytvářet lepší každodenní život pro mnoho lidí.

Jakmile vypukla válka na Ukrajině, omezila společnost své podnikání v Rusku a společně se svými partnery, jako je UNHCR a Červený kříž, poskytovala věcné dary, podporovala pracovní místa a zařizovala ubytování pro uprchlíky po celé Evropě.

Jako uznání mimořádného úsilí svých více než 170 tisíc zaměstnanců vyplatila společnost dodatečně 110 milionů eur v rámci finanční odměny UPSKATTA. Svým zaměstnancům také poskytla nejvyšší roční příspěvek do jejich individuálních penzijních fondů.

„Ještě nikdy jsem nebyl na komunitu IKEA hrdější. Poslední rok nás prověřil jako nikdy předtím – jako firmu, jako lídry i jako lidi. A tuto výzvu jsme zvládli – dosáhli jsme solidního výkonu v narušeném prostředí, dělali jsme těžká rozhodnutí, a přitom měli stále na zřeteli potřeby a sny mnoha lidí. Nejistoty budou součástí našich životů i v nadcházejících letech, ale jsem optimista a věřím v sílu naší pospolitosti a v naše cíle,“ řekl Jesper Brodin, generální ředitel Ingka Group.

Vzhledem k tomu, že naše domácnosti byly stále nejdůležitějšími místy na světě, zaznamenala společnost růst na většině svých trhů a celkově zlepšila dostupnost výrobků. Zaměřila se na prozkoumávání života v domácnosti i mimo něj v rámci Festivalu IKEA na Milan Design Week 2022, H22 v Helsingborgu ve Švédsku a později napříč trhy.

V rámci tohoto festivalu předváděla IKEA budoucnost domácností, maloobchodu a designu s jasným zaměřením na lidi a planetu. Oznámila investici ve výši 3 miliard eur do expanze a přivítala nové zákazníky v prvních městských obchodních domech v Londýně, Stockholmu, Torontu a Bombaji a také v dlouho očekávaném obchodním domě v Nice a na dalších 47 místech.

Představení nových digitálních nástrojů – jako je IKEA KREATIV s umělou inteligencí – a zároveň investice do stávajících obchodů a nových platforem doručování zlepšily zákaznickou zkušenost a spokojenost. Ingka Group také získala nemovitost na Oxford Street v Londýně, kde otevře další městský obchodní dům s cílem přiblížit zážitek z IKEA většímu počtu Londýňanů.

S rostoucí inflací a rostoucími náklady na energie a suroviny společnost výrazně investovala a nadále se snaží udržet ceny co nejnižší.

„Být dostupní je v naší DNA a hlavním zaměřením našeho podnikání – a ještě nikdy to nebylo tak důležité jako nyní, když vidíme rostoucí životní náklady. Náš primární cíl se nemění a zůstává stejný – zajistit, aby nabídka IKEA vždy přinášela našim zákazníkům přidanou hodnotu. Vždy jsme tu byli pro mnoho lidí a díky naší obětavosti a tvrdé práci budeme i nadále na straně mnoha lidí stát,“ řekl Brodin.

Společnost Ingka Group i nadále přispívá k cíli IKEA stát se klimaticky pozitivní tím, že do roku 2030 zredukuje více emisí skleníkových plynů, než vyprodukuje celkový hodnotový řetězec IKEA, a to zároveň s rozvojem podnikání IKEA.

V rámci iniciativy ve výši 6,5 miliardy eur, která má přispět k omezení nárůstu globální teploty, urychlila společnost své investice do větrných a solárních projektů v Německu, Španělsku, Švédsku a Polsku. Kromě toho, že dále rozšířila své postupy odpovědného hospodaření v lesích, zakoupila pozemky na Novém Zélandu a Floridě, kde vysadí nové lesy a zajistí zvýšenou biologickou rozmanitost.

Společnost Inter IKEA Systems B.V., která je vlastníkem konceptu IKEA a celosvětovým poskytovatelem licence IKEA, dnes rovněž oznámila celkové maloobchodní tržby IKEA, a to ve výši 44,6 miliard eur u všech 12 skupin franšízových společností.

„Je naší velkou vášní pomáhat zákazníkům vytvářet a uzpůsobovat domovy podle jejich životního stylu, potřeb a možností. Jsme jim proto vděční za přízeň, kterou nám dlouhodobě projevují a která ve finančním roce 2022 vedla podle předběžných finančních výsledků k ještě většímu růstu, než jaký zaznamenala celkově Ingka Group. V Česku očekáváme nárůst tržeb o 22 procent. Jsem moc rád, že do našich obchodních domů zavítaly 4 miliony návštěvníků, což je více než v předchozím roce. Každý pátý zákazník u nás nakoupil online,“ uvedl David McCabe, generální ředitel IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

„Pokračovali jsme v investicích do obchodních domů, příkladem je celková rekonstrukce v Brně. Spustili jsme službu Skenuj a nakupuj a představili novou mobilní aplikaci. Naše cirkulární služby jsme rozšířili do regionů. V souladu s našimi hodnotami jsme zároveň pomáhali těm, kteří naši pomoc nejvíce potřebovali – lidem, kteří ztratili domov a uprchli z Ukrajiny. Věnovali jsme jim vybavení v hodnotě téměř 1 milionu eur na zařízení ubytování a dětských skupin. To vše by nebylo možné bez našich skvělých zaměstnanců,“ dodal McCabe. (pel)