Provozní zisk automobilky ŠKODA AUTO za prvních devět měsíců letošního roku meziročně klesl o 4,9 procenta na 856 milionů eur (21 miliard korun) z loňských srovnatelných 900 milionů eur (22 miliard korun). Společnost dodala zákazníkům po celém světě 544 500 vozů, což je o 22,3 procenta méně než za stejné období loni. Výsledky ovlivnila válka na Ukrajině, vysoké ceny energií a výpadky u dodavatelů.
„Navzdory tíživé ekonomické situaci způsobené válkou na Ukrajině, rostoucím cenám surovin a energií a křehkým dodavatelským řetězcům se nám podařilo dosáhnout solidní rentability tržeb ve výši 5,6 procenta. Hlavní zásluhu na tom má náš komplexní program NEXT LEVEL EFFICIENCY+ a pokračující vysoká disciplína v oblasti nákladů. Díky tomu má značka ŠKODA dobře zajištěnou finanční stabilitu. Do konce roku budeme usilovat o výrazně pozitivní provozní výsledek,“ řekl Christian Schenk, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Financí a IT.
„Poptávka po modelech ŠKODA zůstává vysoká. Děláme proto vše, co je v našich silách, abychom co nejdříve zpracovali nevyřízené objednávky. Vedle toho chceme pokračovat v úspěšném růstovém kurzu na indickém trhu: dodávky našich vozů zde již převýšily odbyt za celý loňský rok. Nadále hodláme upevňovat pozici pro další rozvoj na tomto důležitém rostoucím trhu,“ uvedl Martin Jahn, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Prodeje a marketingu.
V Indii byl zaznamenán výrazný nárůst o 186,9 procenta. Dodávky vozů za prvních devět měsíců již překročily výsledek za celý loňský rok.
ŠKODA AUTO Group vykázala za první tři čtvrtletí roku 2022 tržby ve výši 15,2 miliardy eur, což představuje nárůst o 13,9 procenta ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.
Z důvodu konsolidace společnosti Volkswagen Group Rus pod automobilku ŠKODA AUTO a.s. však klíčové finanční údaje nelze přímo srovnávat.
Automobilka upozornila, že konsolidace Volkswagen Group Rus představovala pro společnost ŠKODA AUTO mimořádnou výzvu, která negativně ovlivnila provozní výsledek v řádu středních trojmístných čísel v milionech.
Přesto se podařilo udržet na solidní úrovni jak rentabilitu tržeb ve výši 5,6 procenta (o rok dříve činila 6,8 procenta), tak provozní výsledek 856 milionů eur (-4,9 procenta).
Pro další zajištění stabilního provozního výsledku a maximalizaci výnosového potenciálu společnost optimalizuje nejen materiálové, ale také výrobní a fixní náklady.
Podnik zároveň nadále počítá s omezením výroby kvůli přetrvávajícím výpadkům v dodávkách komponent.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. (pel)