Čtyřicátý pátý ročník Rallye Dakar startuje na Silvestra 2022. Všichni účastníci jedinečného závodu startují do prologu, který je vyznačen v délce 10 km v tzv. Sea Campu na pobřeží Saudské Arábie. Nechybějí ani speciály TATRA. Závodní tým s tovární podporou, TATRA Buggyra, postavil na start oba dva ostré speciály TATRA PHOENIX G2 a G3, doplněné o reinkarnovaný model T815 „Fat Boy“, který se vrací „na místo činu“.

Ostrý PHOENIX se startovním číslem 505 povede Jaroslav Valtr, dostatečně zkušený chlapík, který by mohl za určitých podmínek zabodovat. Do týmu TATRA Buggyra se vrací po letech a po určité názorové roztržce. Věříme, že je vše zapomenuto a Jarda ukáže nám i zbytku světa, že TATRA patří opravdu dopředu. Druhý ostrý PHOENIX se startovním číslem 531 bude pilotovat Róbert Kasák.

Pro něj je to velká premiéra mezi „velkými kluky“ a tak mu držme palce, ať bojuje se štítem. V rámci vnitřní týmové skupiny Buggyra Slovakia (uskupení reflektující finanční uspořádání týmu) zasedne za volant posledního vývojového stupně soutěžního vozu T815 „Fat Boy“ Martin Šoltys, který několikrát v minulosti osedlal vývojově novější PHOENIX. „Fat Boy“ prošel určitou přestavbou, která mu mírně změnila tvar a celkové vzezření.

Nicméně je zajímavé vidět, že speciál, který naposledy účinkoval pod vedením skvělého Martina Kolomého na Rallye Dakar 2016, se po celých šesti letech vrací do boje. Martinu Šoltysovi jistě jeho volant padne do rukou, a tak se třeba budeme moci nadít nějakého alespoň etapového překvapení. V paralelní soutěži Dakar Classic se pod kuratelou Buggyra představí také replika slavného vozu T815 Puma s pilotem Radovanem Kazarkou. Takže i v doprovodném programu Rallye Dakar 2023 bude mít naše značka zastoupení.



Druhým týmem, který nasadí do ostrých bojů speciály TATRA, je ostravské seskupení FESH – FESH Tomáše Vrátného. On sám povede po tratích soutěže nový ostrý kamion TATRA JAMAL EVO I se startovním číslem 509. Za volantem speciálu TATRA JAMAL EVO III, startovní číslo 514, bude sedět Litevec Vaidotas Paškevičius. Vrátného speciály TATRA jsou jedněmi z nejefektivnějších a nejspolehlivějších soutěžních kamionů. Pokaždé jejich piloti a posádky vidí cíl. Je tedy velká pravděpodobnost, že ho uvidí i v Rallye Dakar 2023!

Mimo ostrou skupinu, která si to v kategorii „Kamionů“ rozdá o celkové vítězství a stupně vítězů, bude naši značku TATRA reprezentovat také Tomáš Tomeček se svojí 100 % Tatrou T815. Pojede v kategorii „rapide assistance“ pro soutěžní tým South Racing se speciály kategorie SSV. Přesto, že bude obtížen minimálně jednou tunou náhradních dílů a jeho jedinou a hlavní povinností bude starat se jakýmikoliv způsobem o to, aby členové týmu South Racing dojeli do cíle, tak jeho představení na kultovní soutěži bude opět velmi viditelné.

Z jeho jedinečné funkce vyplývá, že jeho TATRA bude ukazovat a nalézat cestu těm, kteří budou potřebovat pomoci. Paralela k civilní produkci těžkých nákladních vozidel TATRA resp. k jejich používání zákazníkem je zcela zřejmá: „tam, kde ostatní již nemohou, TATRA jim ukáže cestu.“

Změny v organizaci

Rallye Dakar 2023 přináší větší množství novinek a změn, mezi které například patří dělení etap do dvou variant A a B, do kterých budou jezdci náhodně rozřazeni. Všichni závodníci budou také muset používat digitální roadbooky či postupně zavádět syntetická a bio paliva.

Další novinkou je zrušení tzv. neutralizačních zón, které rozdělovaly, díky úsekům s regulací rychlosti, danou etapu na dvě části. Pro posádky to znamená, že případné přestávky na jídlo či opravy budou muset dělat s vědomím možné časové ztráty. Dakar začíná netradičně, a to v poslední den roku 2022 tzv. prologem, který bude měřit 10 km. Ten určí startovní pořadí, avšak jeho výsledky se nezapočítávají do celkového bodování.

Závodnicí pak budou finišovat v neděli 15. ledna příjezdem do města Dammám. Celková vzdálenost trasy je 8549 km, z nichž 4706 km tvoří rychlostní zkoušky. A ještě o jedné novince, či změně je potřeba se zmínit. V rámci neutěšené politicko-společenské situace v Evropě a uvalených hospodářských sankcí se letošního ročníku slavné soutěže nezúčastní tovární týmy z Běloruska a Ruska.

Speciály MAZ a KAMAZ tak jsou mimo hru. Neúčast hegemona posledních patnácti let a dalšího velmi agilního týmu znamená několik věcí. Za prvé kategorie „Kamionů“ se po dlouhých letech pojede bez továrního týmu. Za druhé absencí sedmi vozů a posádek patřících do TOP 10 se otvírají opravdu nebývalé možnosti pro ostatní. Vše je otevřeno, jen o to pořádně zabojovat.

Všichni vědí, že Dakar 2023 může být v kategorii „Kamionů“ opravdový fičák. Zda se v nejlepší formě představí holandská armáda divočáků, či stejně charakterizovaný Jaroslav Valtr nebo tentokrát zúročí své více než desetileté zkušenosti Martin Macík, nakonec i Aleš Loprais by mohl navázat na výsledky svého strýce Karla, bude známo až 15. 1. 2023.

Etapa  Datum  Trasa (km celkově/rychlost. zkouška)

prolog  sobota 31. prosince  Sea Camp – Sea Camp (10 km)
1.  neděle 1. ledna  Sea Camp – Sea Camp (603 km/368 km)
2.  pondělí 2. ledna  Sea Camp – Al Ula (590 km/431 km)
3.  úterý 3. ledna  Al Ula – Háil (669 km/447 km)
4.  středa 4. ledna  Háil – Háil (573 km/425 km)
5.  čtvrtek 5. ledna  Háil – Háil (646 km/375 km)
6.  pátek 6. ledna  Háil – Dawadmí (876,68 km/466 km)
7.  sobota 7. ledna  Dawadmí – Dawadmí (641,47 km/473 km)
8.  neděle 8. ledna  Dawadmí – Rijád (722,41 km/407 km)
–  pondělí 9. ledna  volný den – Rijád
9.  úterý 10. ledna  Rijád – Haraz (710 km/439 km)
10.  středa 11. ledna  Haraz – Šajbá (623 km/114 km)
11.  čtvrtek 12. ledna  Šajbá – Ardá (426 km/275 km)
12.  pátek 13. ledna  Ardá – Šajbá (375 km/185 km)
13.  sobota 14. ledna  Šajbá – Hufuf (669 km/154 km)
14. neděle15. ledna Hufuf – Dammám (414 km/ 136 km)