Pražská energetika vyhodnotila motivační program pro zákazníky. Zjistila, že 81 % odběrných míst v zimě snížilo spotřebu elektřiny. PRE připíše na zákaznické účty celkem 65 milionů korun.
PRE vloni na podzim vyzvala své zákazníky, aby během nadcházející topné sezóny snížili spotřebu elektřiny. Princip akce s názvem Prémie spočíval v tom, že zákazníci z řad domácností na začátku a na konci topné sezóny nahráli na speciální webovou stránku PRE fotografie zachycující stav elektroměrů.
Pokud se jim podařilo v období od listopadu 2022 do března 2023 dosáhnout ve srovnání s předchozí topnou sezónou snížení spotřeby elektřiny, bude jim připsána na zákaznický účet finanční prémie. V závislosti na distribuční sazbě a hodnotě snížení spotřeby jde o částku od 750 do 3000 korun.
Pravidla byla následující:
Běžná domácnost s jednotarifní sazbou (používá elektřinu jen ke svícení, případně k vaření):
Úspora 5 % = prémie 750 Kč
Úspora 10 % = prémie 1 500 Kč
Domácnost s dvoutarifní sazbou (bojler, případně elektrické topení):
Úspora 10 % = prémie 1 500 Kč
Úspora 20 % = prémie 3 000 Kč
Do akce se vloni na podzim zapojilo zasláním první fotografie (či prvních fotografií v případě dvoutarifu) celkem 61 451 odběrných míst. Druhé fotografie pak letos na jaře zaslali zákazníci z celkem 54 432 odběrných míst, což tvoří úspěšnost v kompletním zapojení do akce ve výši 88,58 %.
Z toho 42 072 fotografií připadá na odběrná místa s jedním tarifem a 12 360 na odběrná místa s dvoutarifní distribuční sazbou.
Výsledná data jsou po vyhodnocení poměrně překvapivá a potěšující, protože lidé byli úspěšní a spotřebu snížili ve většině případů. Zákazníci v přepočtu na odběrná místa snížili spotřebu v 81 % případů.
Těch, kteří snížili svoji spotřebu do té míry, že dosáhli na připsání motivačního bonusu, bylo 73 %. Jinak řečeno, 73 % fotografií zaslaných při druhé fázi prokázalo snížení spotřeby ve srovnání s minulým obdobím v požadovaném rozsahu.
Zajímavé je, že zákazníci v obou skupinách dosáhli ve většině případů dokonce na vyšší úroveň slevy. Nečekané to může být především u domácností s jednotarifem, které elektřinou netopí, protože zde je obtížnější úspory dosáhnout.
Konkrétně z již uvedených 42 072 odběrných míst s jednotarifem snížilo meziročně spotřebu o více než 10 % 26 928 odběrných míst a lidé zde dosáhli na prémii ve výši 1 500 Kč. Dalších 4 467 míst s jednotarifem (tj. 11 % zapojených do akce) snížilo spotřebu o 5 až 10 % a dosáhlo tak na prémii ve výši 750 Kč.
Zbylých 26 % odběrných míst buď dosáhlo úspory do 5 %, nebo nedosáhlo vůbec.,
Obdobná je situace i v případě dvoutarifních distribučních sazeb. Vyšší motivační pobídky v hodnotě 3000 korun dosáhlo celkem 5 844 odběrných míst (tj. 47 % zapojených do akce).
Dalších 2 256 odběrných míst (18 % zapojených) snížilo spotřebu alespoň o 10 až 20 % a dosáhlo na motivační prémii ve výši 1 500 Kč. Zbylých 34 % dvoutarifních odběrných míst snížilo spotřebu buď nedostatečně, nebo vůbec.
Zda konkrétní domácnost skutečně v zimním období dosáhla ve srovnání s předchozí topnou sezonou úspory elektrické energie, se dozví prostřednictvím e-mailu, který PRE rozešle zákazníkům zapojeným do akce nejpozději do 30. června. Do stejného data bude také připsána prémie na zákaznický účet a následně odečtena z ceny v rámci nejbližšího vyúčtování.
Všechny domácnosti zapojené do akce meziročně snížily svoji spotřebu elektrické energie celkem o 15 446 MWh. Pražská energetika domácnostem, které uspěly, připíše na zákaznické účty dohromady 64 658 250 Kč. Půjde o prostředky ze zisku společnosti.
„Považujeme za úspěch, že se do programu zapojilo tak velké množství domácností. Ukázalo se, že lidé mají o úspory energií zájem. Motivací k zavedení programu Prémie pro nás byla snaha přispět k tomu, abychom všichni společně úspěšně překonali náročné zimní období.“
„Víme, že pro mnohé domácnosti je současná doba s vysokými cenami energií ekonomicky značně náročná. Chtěli jsme se proto lidem pomoci,“ uvedl generální ředitel PRE Pavel Elis.
Přehled hlavních dat:
Počet zapojených odběrných míst | 61 451 |
Zaslání druhé fotografie – kompletní účast | 54 432 (88,58 %) |
Dosažení jakékoli úspory elektřiny | 44 169 (81 % zapojených odběrných míst) |
Dosažení bonusu Prémie | 39 495 (73 % zapojených odběrných míst) |
Uspořená elektřina celkem | 15 446 MWh |
Budou připsány slevy celkem ve výši | 64 658 250 Kč |
Skupina PRE je se svými více než 820 tisíci odběrnými místy třetím největším dodavatelem elektřiny v České republice. Prostřednictvím své největší dceřiné společnosti PREdistribuce je také provozovatelem distribuční sítě v ČR.
V rámci své činnosti podporuje využívání moderních technologických řešení a poskytuje poradenství v oblasti zavádění inovativních technologií a dosahování energetických úspor. Mezi základní aktivity Skupiny PRE patří prodej, obchodování s elektřinou a plynem po celém území ČR, distribuce elektřiny, její výroba a doplňkové energetické služby. (sfr)