Česká pošta v loňském roce dostala od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) pokuty v celkové výši 965 tisíc korun. Největším prohřeškem bylo nedoručování zásilek na adresu. O rok dříve přitom podnik dostal za podobná pochybení pokuty v součtu za 542 tisíc korun.
Úřad to uvedl v pravidelné monitorovací zprávě.
Neplnění zákonné povinnosti pošty každý pracovní den učinit alespoň jedno dodání na adresu každé fyzické nebo právnické osoby se týkalo 15 správních řízení.
„Neplnění stanovených podmínek při dodávání poštovních zásilek úřad považuje za nejzávažnější pochybení České pošty. Jde o nedostatky, které se v některých lokalitách vyskytují opakovaně. Na tuto oblast proto úřad zaměřil svou pozornost při zvýšeném počtu kontrolních akcí, které prokázaly četná pochybení,“ komentoval ČTÚ.
Sedm pravomocných rozhodnutí regulátor vydal v řízení o přestupku spočívajícím v nesprávném úředním doručování, kdy na uložených zásilkách v rozporu s právními předpisy nebyla odtržena úřední výzva s poučením adresáta a zanechána v místě dodání.
Další pravomocná rozhodnutí byla vydána ve věci zacházení s poštovní zásilkou v rozporu s uzavřenou poštovní smlouvou, kdy nebyla respektována sjednaná dosílka nebo byla poštovní zásilka do vlastních rukou výhradně jen adresáta vydána neoprávněnému příjemci.
Úřad také České poště udělil pokutu za to, že ve lhůtě nepředala informace o změnách v poštovní síti týkající se dočasného uzavření provozovny a dále v řízení o přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele, kdy Česká pošta nezajistila, aby v provozovně byl po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamace.
Česká pošta se aktuálně potýká s úbytkem objemu doručovaných zásilek v rámci základních služeb. Důvodem je přechod k elektronické komunikaci i službám.
Počet doručených zásilek do dvou kilogramů klesl v loňském roce meziročně téměř o desetinu na 134 milionů a počet přepravených poštovních poukázek pak o 17 procent na 16,8 milionu. (at)