Fialova vláda si prostřednictvím ministerstva financí půjčí od Evropské investiční banky (EIB) rekordních 24 miliard korun na modernizaci železnic v ČR. Ministerstvo financí podepsalo s bankou smlouvu, peníze půjdou na čtyři desítky projektů.

„Financování z více zdrojů představuje správnou volbu,“ podotkl k tomu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

S tím, že díky úvěru z Evropské investiční banky může Česko čerpat další peníze, třeba podporu z Evropské unie.

Prostředky z úvěru od EIB mají být použity například na modernizaci pražského Masarykova nádraží nebo důležité tratě v blízkosti hlavního města, mezi Karlštejnem a Berounem, upřesnil dále Kupky.

Peníze budou na železnici využívány prostřednictvím Správy železnic. Zvýšit by se za ně měly bezpečnost přejezdů či kybernetická bezpečnost.

Zaplatí se z nich také stavební úpravy nádraží a drážních budov.

Modernizace na železnici mají zvýšit jak maximální rychlost i přepravní kapacitu na úsecích Transevropské dopravní sítě, což povede k lepšímu dopravnímu spojení mezi regiony Evropské unie.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) označil úvěr za nejefektivnější způsob získání peněz vzhledem k současnému schodku státního rozpočtu.

„Prostřednictvím výhodného úvěru od Evropské investiční banky s nižší úrokovou sazbou můžeme financovat dlouhodobé investice strategického významu, zatímco peníze ze státního rozpočtu budeme moci využít na jiné priority,“ zdůraznil Stanjura.

EIB očekává, že zvýšení kvality drážních služeb pomůže přechodu ze silniční na železniční dopravu, což sníží negativní dopady na životní prostředí.

Výdaje státního rozpočtu ČR mají v letošním roce dosáhnout 2,22 bilionu Kč. V příštím roce má jít o 2,18 bilionu korun. (sfr)