Česká republika je poprvé v historii zásobována výhradně neruskou ropou, a to západní cestou ropovody TAL a IKL. První zvýšené dodávky neruské ropy už dorazily z italského tankoviště v Terstu na Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi, odkud se přepraví do litvínovské rafinerie.

Zásobování Česka pouze neruskou ropou je možné díky projektu TAL-PLUS, který umožnil navýšit kapacitu evropského ropovodu TAL. Dokončení tohoto projektu a jeho uvedení do praxe oznámili předseda vlády ČR Petr Fiala, ministr financí Zbyněk Stanjura a generální ředitel MERO ČR Jaroslav Pantůček.

Projekt TAL-PLUS navýšil přepravní kapacitu evropského ropovodu TAL a Česko může díky tomu čerpat západní cestou až 8 milionů tun ropy ročně. To plně pokryje celoroční potřebu země. Zvýšené dodávky neruské ropy, které dorazily na Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi, nyní bez problému plně nahradí pozastavené dodávky ruské ropy z ropovodu Družba.

„Dokončili jsme další krok na cestě k naší energetické nezávislosti. Díky projektu TAL-PLUS, který naše vláda prosadila, již dokážeme zásobovat Česko západní cestou výhradně neruskou ropou. Po téměř šedesáti letech končí naše závislost na ropovodu Družba, a Rusko už nás tak nemůže vydírat zastavením dodávek. Je to důležitý milník k posílení bezpečnosti naší země a k ochraně zájmů všech občanů,“ uvedl premiér Petr Fiala.

Premiér také poděkoval společnosti MERO a všem, kdo se na projektu TAL-PLUS podíleli, za jeho úspěšnou realizaci. O realizaci projektu TAL-PLUS vláda Petra Fialy rozhodla na podzim 2022. V květnu 2023 došlo k podepsání smlouvy o realizaci mezi společností MERO a konsorciem TAL. V lednu 2025 byly stavební práce na rozšíření ropovodu TAL úspěšně dokončeny.

„Jsem rád, že strategické rozhodnutí zajistit pro Českou republiku nezávislost na ruské ropě, které jsme jako vláda učinili před 2,5 roky, se v rekordním čase nyní symbolicky završilo tím, že na centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi dorazily první dodávky neruské ropy určené pro zpracování v rafinérii ORLEN Unipetrol v Litvínově.“



„Naše země je tak díky navýšení kapacity ropovodu TAL připravena na dominantní zásobování neruskou ropou výhradně západní cestou. Nemusíme se tak bát ruské vyděračské surovinové politiky a Putinových výhružek, že k nám přestane téct ropa z východu,“ dodal ministr financí Zbyněk Stanjura.

Ve čtvrtek 17. dubna odpoledne začalo MERO ropu přepravovat jejímu vlastníkovi, tedy společnosti Orlen Unipetrol, do rafinérie v Litvínově.

Investice, kterou hradil státní podnik MERO, se týkala více než deseti míst podél ropovodu, spočívala například v instalaci dvaceti čerpadel, dvanácti elektromotorů, nových průtokoměrů a v celkové modernizaci systému. Díky tomu se rezervovaná kapacita pro Česko navýšila dvojnásobně na osm milionů tun ropy ročně.

Ropa do Česka dosud proudila ze dvou směrů. Kromě TAL to bylo desítky let ropovodem Družba. Na celkové spotřebě země ve výši kolem osmi milionů tun ropy ročně se oba ropovody podílely přibližně z poloviny. Družbou loni přiteklo 42 procent spotřeby, zbytek byl z TAL.

TAL měří 753 kilometrů a zásobuje rafinérie v Česku, Rakousku a Německu. Vede z Terstu přes Alpy do Ingolstadtu v Německu, kde se rozdvojuje. Česko je na TAL napojeno přes ropovod IKL, který měří 347,4 kilometru, začíná v bavorském Vohburgu a vede přes čerpací stanice Benešovice do centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi u Kralup nad Vltavou. Na území ČR měří necelých 169 kilometrů. Přes IKL je možné dopravit až 11 milionů tun ropy ročně. (sfr)