Na home office může pracovat téměř třetina zaměstnanců v Česku. Využívá jej však jen část. Většina osob pracujících na home office nemá samostatnou pracovnu a musela dokupovat židle i tiskárny. Vyplynulo to průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.
Práci z domova umožňuje zaměstnavatel třem z deseti zaměstnanců v Česku. Tohoto benefitu však využívá jen 18 % všech zaměstnanců. Typicky jsou to lidé s vysokoškolským vzděláním a vyšším příjmem.
Pro vybavení domácí kanceláře musela třetina z nich dokoupit nábytek nebo třeba tiskárnu.
V době covidových omezení vyvstala potřeba či nutnost pracovat z domova. Takzvaný home office se stal v řadě především kancelářských firem běžným benefitem. Podle dotazování Raiffeisenbank jej může využívat 29 % zaměstnanců.
Nabídku však reálně přijalo pouze 18 % zaměstnanců, 11 % tráví čas na pracovišti, i když mají možnost využít home office.
„Důvody pro akceptování nebo odmítání home office mohou být různé. Zatímco někdo se lépe soustředí na práci v klidu domova, dalším se lépe pracuje v týmu, motivuje je práce v kanceláři anebo prostě nechtějí či nemohou přizpůsobovat domácí prostředí pracovním potřebám,“ uvedla mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
S aktuálními nárůsty cen energií se opět otevírá diskuse o možném přechodu na home office z důvodu úspor za vytápění kancelářských prostor.
Z těch, kteří home office využívají, má 43 % k dispozici samostatnou pracovnu. Více než polovina dotázaných, která pro práci z domova využívá jinou místnost, ji musela pro tyto účely přizpůsobit.
Nejčastěji se jednalo o dokoupení kancelářského nábytku, kdy 61 % dotázaných si pořídilo novou židli a 50 % pracovní stůl.
Dalších 28 % zaměstnanců bylo nuceno zainvestovat do koupě domácí tiskárny. Tyto nákupy se nejčastěji vešly do částky 10 tisíc korun, tolik peněz utratilo 69 % dotazovaných.
Home office je nejoblíbenější u mladých mezi 25 a 34 lety, častěji se také jedná o zaměstnance z měst nad 100 tisíc obyvatel, vysokoškolsky vzdělané a z vyšší ekonomické třídy.
Průzkum provedla agentura NMS Market Research v červnu 2022 online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1007 respondentů ve věku 18-65 let. (sfr)