Alespoň jednu kartu má dnes 95 procent lidí v ČR a bezhotovostní platební styk upřednostňuje 76 procent z nich. Nejčastěji k němu volí platební kartu (93 procent), následují platby mobilem nebo chytrými hodinkami. Dostupnost bezhotovostního placení je podle naprosté většiny Čechů dobrá, i proto jich 65 procent uvedlo, že kartou platí i v případě menších částek do 200 korun. Polovina Čechů upřednostňuje bezhotovostní platby i v online prostředí při nákupu na internetu.

Informace vyplynuly z reprezentativního průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.

Platební kartu má dnes naprostá většina Čechů (95 %). Více než polovina (53 %) jich má právě jednu, naopak tři a více karet najdeme v peněžence u 13 % dotazovaných.

Nebrání se pak bezhotovostním platbám, pro 76 % lidí jsou dokonce preferovanou volbou – téměř polovina (46 %) dotázaných platí v obchodech většinou bezhotovostně, dalších 30 % pak pokaždé. Bezhotovostní platby nejčastěji realizují právě platební kartou (93 %), 4 z 10 dotázaných využívají k placení i svůj mobilní telefon, dalších 10 % respondentů pak chytré hodinky či náramek.

„Nárůst bezhotovostních plateb jsme mohli sledovat v období covidové pandemie, kdy byl omezen osobní kontakt a hotovostní platby. Od té doby většina populace u této pohodlné a bezpečné formy placení už zůstala a akceptuje ji ve stých životech stále více,“ řekla Tereza Kaiseršotová, tisková mluvčí Raiffeisenbank.

Dostupnost bezhotovostního placení hodnotí Češi jako dobrou, 94 % dotázaných uvedlo, že takto nemají problém platit na všech nebo většině míst.

„Dobrá dostupnost bezhotovostních terminálů i ochota obchodníků zvyšuje oblíbenost a vůli využívat bezhotovostní platby co nejčastěji, a to například i pro platby malých částek, jak potvrzují data,“ doplnila Kaiseršotová.

Celkem 65 % Čechů uvedlo, že kartu k terminálu přikládají i pokud se jedná o částku do 200 korun. Pro více než čtvrtinu (27 %) dotázaných je bezhotovostní placení komfortní natolik, že jej využívají i pro částky do 50 korun. Jen 7 % spoluobčanů vytáhne kartu pouze tehdy, pokud celková částka přesáhne tisíc korun.

Budoucnost bezhotovostního a bezkontaktního placení je zjevná. V obchodech tato forma jednoznačně vítězí, ale získává si svou neochvějnou pozici i v online prostředí při nákupech na internetu, kde platbu prostřednictvím karty nebo platební brány využívá zhruba polovina Čechů.

Další čtvrtina (24 %) upřednostňuje platbu dobírkou, což může souviset i s obavami ze zneužití platební karty. Tyto obavy vyjadřují především členové nízkopříjmových domácností do 20 tisíc korun a osoby se základním vzděláním. Mladí ve věku do 35 let oproti tomu ze zneužití svojí platební karty strach nemají.

Průzkum provedla agentura NMS Market Research v červnu 2022 online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1 007 respondentů ve věku 18 až 65 let. (pel)