Novým provozovatelem taxi služby na Letišti Václava Havla Praha bude od jara 2023 společnost Uber. Zvítězila v koncesním řízení, do kterého se přihlásili dva uchazeči. Vítěz tendru garantuje pevně stanovenou cenu jízdy předem, zajištění dopravní obslužnosti v režimu 24 hodin denně a vozový park ve stáří maximálně do pěti let z vozů převážně vyšší střední třídy.

Informovalo o tom Letiště Václava Havla Praha.

„Taxi služba je pro nás klíčová. V koncesním řízení jsme kladli důraz na požadavky cestujících, kteří především chtějí znát cenu předem. Nový taxi operátor bude poskytovat své služby pod neustálou kontrolou letiště. Všechny jízdy, i ty, které budou mimo Prahu, musí být v souladu s nařízením o maximálních cenách,“ řekl Jakub Puchalský, člen představenstva Letiště Praha.

Současným provozovatelům končí smlouva v lednu 2023. Nový taxioperátor zahájí přípravu tak, aby mohl co nejdříve po uplynutí stávající spolupráce nabízet své služby.

Provozovatel bude mít povinnost před každou jízdou stanovit konečnou cenu, kterou vypočítá jeho software.

Výsledná cena jízdného pak nesmí překročit dohodnutou cenu, a to ani při změně trasy nebo čekání v koloně.

„Svět se dynamicky mění a pokud nechceme zůstat pozadu, musíme na tento vývoj reagovat i soustavným zlepšováním nabídky služeb zákazníkům. Věřím, že nový provozovatel taxi služby naplní očekávání, která od něj v tomto ohledu vedení letiště má,“ dodal ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Cestující si jízdu vozem taxislužby bude mít možnost objednat pomocí svého telefonu bez nutnosti stažení aplikace, přes webové rozhraní a na kioscích v příletových halách na obou terminálech.

Provozovatel bude na základě smluvních podmínek spolupracovat s řidiči, kteří zajistí požadovanou kvalitu služeb a bezpečnost provozu.

Provozovatel také zajistí, že řidiči musí mít všechna oprávnění, hovořit česky a mít alespoň základní znalost anglického jazyka, která jim umožní základní komunikaci se zákazníkem.

Řidiči musí mít odpovídající reprezentativní oblečení. Zákazník bude mít možnost vždy zaplatit i bezhotovostně.

„Oficiální partnerství s Letištěm Václava Havla Praha je v rámci našeho působení v Česku obrovským úspěchem a významným milníkem. Víme, jak zásadní je kvalita dopravy z letiště nejen pro hlavní město, ale i pro celou Českou republiku. Můžeme tak ovlivnit pohled zahraničních návštěvníků na naši zemi již při úplně prvním kontaktu, což s sebou nese velký závazek. Jsme připraveni se ho zhostit s maximální zodpovědností a péčí,“ řekl Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Českou republiku.

Po potvrzení objednávky dostane každý zákazník okamžitě informaci o SPZ, modelu i barvě vozu, který jej z letiště odveze. Tyto údaje pasažér uvidí přímo v aplikaci, případně je získá formou SMS, pokud si svezení objedná fyzicky v kiosku.

Bude možné také spárování jízdy s konkrétním vozem skrze PIN kód, který pasažér získá při objednávce a bude si pak moci vybrat libovolný vůz stojící před terminálem.

Tuto technologii používají na jiných letištích, kde došlo ke snížení čekacích dob v průměru o 50 procent. K dispozici bude také inteligentní našeptávač destinací s možností zadání více mezizastávek.

Samotná aplikace podporuje více než 100 jazyků. Jazyk aplikace se odvíjí od nastavení jazyka v operačním systému zařízení, aplikace automaticky překládá zprávy mezi řidičem a cestujícím, čímž dochází k odbourání jazykových bariér.

Podle aktuální poptávky musí taxi operátor přizpůsobovat počet dostupných vozů na letišti, aby zajistil dopravní obslužnost a cestující mohli služby využívat bez delšího čekání.

Na přání zákazníka dodá dispečer taxislužby pro rodiny s dětmi autosedačku. Podmínky spolupráce zahrnují i povinnost přepravy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.

Letiště při přípravě zadání koncese zohlednilo i šetrný přístup k životnímu prostředí.

Nový taxioperátor se sám zavázal ke vzrůstajícímu podílu elektromobilů letištní flotily, v posledním roce kontraktu bude minimálně každá desátá zakázka odbavena pomocí elektromobilu.

Cestující také budou mít možnost zpětně ohodnotit službu i řidiče, nedostatečné hodnocení pak může zamezit řidiči další poskytování služby na letišti. (pel)