Ministerstvo financí plánuje od července letošního roku zrušit 77 z celkových 201 územních pracovišť finančních úřadů. Z rušeného poštu jich 56 budou pracoviště, která už nyní fungovala v omezeném režimu. Namísto zrušených úřadů Finanční správa lidem nabídne zvláštní linky pro telefonické konzultace, v době podávání daňových přiznání také rozšíří výjezdy do obcí.

Zda bude rušení územních pracovišť znamenat znamenat i propouštění jejich pracovníků však Stanjurovo ministerstvo neuvedlo.

Resort už zveřejnil i seznam rušenách pracovišť (viz níže).

„Zrušena budou zejména pracoviště, jejichž služby jsou ze strany veřejnosti podle provedené analýzy nejméně využívány nebo v praxi zajišťují především služby podatelny,“ uvedlo ministerstvo.

„Cílem je větší efektivita Finanční správy a samozřejmě i úspory pro stát v příštích třech letech ve výši až 150 miliónů korun – to vše při zachování kvality a dostupnosti služeb finančních úřadů pro občany a firmy,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.

V současnosti mají finanční úřady celkem 201 územních pracovišť, z nichž je 98 tzv. řídicích. Ta řídí ostatních 103 územních pracovišť.

V letech 2016 a 2020 bylo ze 103 řízených územních pracovišť celkem 56 převedeno do tzv. optimalizovaného režimu (označovaného jako „režim 2+2“), který zajišťuje přítomnost dvou pracovníků finančních úřadů ve dvou úředních dnech.

Na základě redukce pracovišť se počet územních pracovišť sníží na 124 s tím, že počet řídicích pracovišť zůstane zachován a tzv. optimalizovaný režim bude zrušen. Odborné schopnosti zaměstnanců rušených pracovišť budou efektivněji využity v jiných lokalitách finančních úřadů.

Finanční správa ČR má od začátku března novou ředitelku, kterou se stala někdejší náměstkyně ministra financí Simona Hornochová. Podle ní je smyslem rušení územních pracovišť i zkvalitnění služeb.

„O vyhledávané klíčové služby finančních úřadů občané po zrušení vybraných územních pracovišť ale nepřijdou. Zejména při podávání daňových přiznání k dani z nemovitých věcí nebo k dani z příjmů fyzických osob veřejnost velmi oceňuje aktivní komunikaci a pomoc pracovníků finančních úřadů.“

„Na základě této zkušenosti a pozitivní zpětné vazby zajistí Finanční správa rozšířený rozsah výjezdů do příslušných obcí,“ uvedlo ministerstvo financí. (sfr)


PLNÝ TEXT ZPRÁVY MINISTERSTVA FINANCÍ (11. 4. 2023):

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství na základě důkladné analýzy využívání územních pracovišť finančních úřadů a rozsahu jimi zajišťovaných činností zruší k 1. 7. tohoto roku 77 územních pracovišť. Tímto krokem vláda plní jeden z bodů svého programového prohlášení – postupně zefektivnit státní správu. Konzultační služby pro občany dotčených obcí budou v úředních dnech zajištěny prostřednictvím telefonických kontaktních linek provozovaných příslušnými finančními úřady. Osobní kontakt a pomoc daňovým subjektům v souvislosti s podáváním daňových přiznání především k dani z nemovitých věcí a k dani z příjmů fyzických osob zajistí pracovníci finančních úřadů během svých častějších výjezdů do dotčených obcí.

Zrušena budou zejména pracoviště, jejichž služby jsou ze strany veřejnosti podle provedené analýzy nejméně využívány nebo v praxi zajišťují především služby podatelny. V současné době již 56 těchto pracovišť funguje v omezeném režimu dva dny v týdnu se dvěma zaměstnanci, kteří na dané místo dojíždějí ze svých stálých pracovišť (tzv. „2+2“). Analýza ukázala, že daňoví poplatníci už nyní služby těchto pracovišť příliš nevyužívají a prakticky je nenavštěvují. O vyhledávané klíčové služby finančních úřadů občané po zrušení vybraných územních pracovišť ale nepřijdou. Zejména při podávání daňových přiznání k dani z nemovitých věcí nebo k dani z příjmů fyzických osob veřejnost velmi oceňuje aktivní komunikaci a pomoc pracovníků finančních úřadů. Na základě této zkušenosti a pozitivní zpětné vazby zajistí Finanční správa rozšířený rozsah výjezdů do příslušných obcí.

Výjezdy pracovníků finančních úřadů do obcí budou probíhat v obdobích, kdy daňové subjekty podávají největší počet daňových přiznání:

  • v lednu, tedy v době podávání daňových přiznání k dani z nemovitých věcí,
  • v březnu s ohledem na základní lhůtu pro podání daňového přiznání k dani z příjmů.

Ve výše zmíněných měsících rozšíří finanční úřady místně příslušné jednotlivým obcím také možnost konzultací s jejich pracovníky prostřednictvím kontaktních telefonních linek. Informace o číslech těchto telefonních linek by měla být občanům k dispozici také na pracovištích obecních úřadů příslušných obcí. V případě zájmu poskytne Finanční správa obecním úřadům tištěné formuláře daňových přiznání, pokud budou někteří občané stále využívat možnost podání daňového přiznání v listinné (papírové) podobě.

„Vláda slíbila, že bude šetřit všude tam, kde je to možné, tedy především ve výdajích do nabobtnalé státní správy. Od mého příchodu na Ministerstvo financí jsme v celém resortu zrušili téměř 1000 míst, především z důvodu rušení agend primárně v rámci Finanční správy. Letos pokračujeme snížením územních pracovišť finančních úřadů. Cílem je větší efektivita Finanční správy a samozřejmě i úspory pro stát v příštích třech letech ve výši až 150 miliónů korun – to vše při zachování kvality a dostupnosti služeb finančních úřadů pro občany a firmy,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.

„Dalším smyslem redukce územních pracovišť je zkvalitnění služeb Finanční správy poskytovaných veřejnosti tím, že odborné zaměstnance ze zrušených pracovišť využijeme na posílení našich stěžejních činností. Zároveň dosáhneme úspory veřejných prostředků a v neposlední řadě budeme účelně posilovat roli elektronické komunikace s veřejností. Finanční správa bude mít méně kamenných pracovišť, plánujeme však posílit možnosti osobní komunikace daňových subjektů s pracovníky finančních úřadů a zajistit jim efektivní pomoc a podporu při plnění jejich daňových povinností,“ uvádí generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová.

V současnosti mají finanční úřady celkem 201 územních pracovišť, z nichž je 98 tzv. řídicích. Ta řídí ostatních 103 územních pracovišť. V letech 2016 a 2020 bylo ze 103 řízených územních pracovišť celkem 56 převedeno do tzv. optimalizovaného režimu (označovaného jako „režim 2+2“), který zajišťuje přítomnost dvou pracovníků finančních úřadů ve dvou úředních dnech. Díky výše popsanému zeštíhlení se počet územních pracovišť sníží na 124, počet řídicích pracovišť zůstane zachován a tzv. optimalizovaný režim bude zrušen. Odborné schopnosti zaměstnanců rušených pracovišť budou efektivněji využity v jiných lokalitách finančních úřadů.

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství na základě důkladné analýzy využívání územních pracovišť finančních úřadů a rozsahu jimi zajišťovaných činností zruší k 1. 7. tohoto roku 77 územních pracovišť. Tímto krokem vláda plní jeden z bodů svého programového prohlášení – postupně zefektivnit státní správu. Konzultační služby pro občany dotčených obcí budou v úředních dnech zajištěny prostřednictvím telefonických kontaktních linek provozovaných příslušnými finančními úřady. Osobní kontakt a pomoc daňovým subjektům v souvislosti s podáváním daňových přiznání především k dani z nemovitých věcí a k dani z příjmů fyzických osob zajistí pracovníci finančních úřadů během svých častějších výjezdů do dotčených obcí.

Zrušena budou zejména pracoviště, jejichž služby jsou ze strany veřejnosti podle provedené analýzy nejméně využívány nebo v praxi zajišťují především služby podatelny. V současné době již 56 těchto pracovišť funguje v omezeném režimu dva dny v týdnu se dvěma zaměstnanci, kteří na dané místo dojíždějí ze svých stálých pracovišť (tzv. „2+2“). Analýza ukázala, že daňoví poplatníci už nyní služby těchto pracovišť příliš nevyužívají a prakticky je nenavštěvují. O vyhledávané klíčové služby finančních úřadů občané po zrušení vybraných územních pracovišť ale nepřijdou. Zejména při podávání daňových přiznání k dani z nemovitých věcí nebo k dani z příjmů fyzických osob veřejnost velmi oceňuje aktivní komunikaci a pomoc pracovníků finančních úřadů. Na základě této zkušenosti a pozitivní zpětné vazby zajistí Finanční správa rozšířený rozsah výjezdů do příslušných obcí.

Výjezdy pracovníků finančních úřadů do obcí budou probíhat v obdobích, kdy daňové subjekty podávají největší počet daňových přiznání:

  • v lednu, tedy v době podávání daňových přiznání k dani z nemovitých věcí,
  • v březnu s ohledem na základní lhůtu pro podání daňového přiznání k dani z příjmů.

Ve výše zmíněných měsících rozšíří finanční úřady místně příslušné jednotlivým obcím také možnost konzultací s jejich pracovníky prostřednictvím kontaktních telefonních linek. Informace o číslech těchto telefonních linek by měla být občanům k dispozici také na pracovištích obecních úřadů příslušných obcí. V případě zájmu poskytne Finanční správa obecním úřadům tištěné formuláře daňových přiznání, pokud budou někteří občané stále využívat možnost podání daňového přiznání v listinné (papírové) podobě.

„Vláda slíbila, že bude šetřit všude tam, kde je to možné, tedy především ve výdajích do nabobtnalé státní správy. Od mého příchodu na Ministerstvo financí jsme v celém resortu zrušili téměř 1000 míst, především z důvodu rušení agend primárně v rámci Finanční správy. Letos pokračujeme snížením územních pracovišť finančních úřadů. Cílem je větší efektivita Finanční správy a samozřejmě i úspory pro stát v příštích třech letech ve výši až 150 miliónů korun – to vše při zachování kvality a dostupnosti služeb finančních úřadů pro občany a firmy,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.

„Dalším smyslem redukce územních pracovišť je zkvalitnění služeb Finanční správy poskytovaných veřejnosti tím, že odborné zaměstnance ze zrušených pracovišť využijeme na posílení našich stěžejních činností. Zároveň dosáhneme úspory veřejných prostředků a v neposlední řadě budeme účelně posilovat roli elektronické komunikace s veřejností. Finanční správa bude mít méně kamenných pracovišť, plánujeme však posílit možnosti osobní komunikace daňových subjektů s pracovníky finančních úřadů a zajistit jim efektivní pomoc a podporu při plnění jejich daňových povinností,“ uvádí generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová.

V současnosti mají finanční úřady celkem 201 územních pracovišť, z nichž je 98 tzv. řídicích. Ta řídí ostatních 103 územních pracovišť. V letech 2016 a 2020 bylo ze 103 řízených územních pracovišť celkem 56 převedeno do tzv. optimalizovaného režimu (označovaného jako „režim 2+2“), který zajišťuje přítomnost dvou pracovníků finančních úřadů ve dvou úředních dnech. Díky výše popsanému zeštíhlení se počet územních pracovišť sníží na 124, počet řídicích pracovišť zůstane zachován a tzv. optimalizovaný režim bude zrušen. Odborné schopnosti zaměstnanců rušených pracovišť budou efektivněji využity v jiných lokalitách finančních úřadů.


SEZNAM ÚZEMNÍCH PRACOVIŠŤ FINANČNÍCH ÚŘADŮ PLÁNOVANÝCH KE ZRUŠENÍ

Územní pracoviště Finančního úřadu pro Středočeský kraj:
Územní pracoviště v Českém Brodě,
Územní pracoviště v Dobříši,
Územní pracoviště v Mnichově Hradišti,
Územní pracoviště v Neratovicích,
Územní pracoviště v Sedlčanech a
Územní pracoviště ve Voticích.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Jihočeský kraj:
Územní pracoviště v Blatné,
Územní pracoviště v Dačicích,
Územní pracoviště v Kaplici,
Územní pracoviště v Milevsku,
Územní pracoviště v Soběslavi,
Územní pracoviště v Trhových Svinech,
Územní pracoviště v Třeboni,
Územní pracoviště v Týně nad Vltavou,
Územní pracoviště ve Vimperku a
Územní pracoviště ve Vodňanech.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Plzeňský kraj:
Územní pracoviště v Blovicích,
Územní pracoviště v Horažďovicích,
Územní pracoviště v Horšovském Týně,
Územní pracoviště v Kralovicích,
Územní pracoviště v Nepomuku,
Územní pracoviště v Přešticích,
Územní pracoviště ve Stříbře a 
Územní pracoviště v Sušici.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Karlovarský kraj:
Územní pracoviště v Aši, 
Územní pracoviště v Kraslicích,
Územní pracoviště v Mariánských Lázních a 
Územní pracoviště v Ostrově.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Ústecký kraj:
Územní pracoviště v Bílině,
Územní pracoviště v Libochovicích,
Územní pracoviště v Litvínově a 
Územní pracoviště v Podbořanech.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Liberecký kraj:
Územní pracoviště ve Frýdlantě, 
Územní pracoviště v Jilemnici,
Územní pracoviště v Novém Boru,
Územní pracoviště v Tanvaldě a
Územní pracoviště v Železném Brodě.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Královéhradecký kraj:
Územní pracoviště v Broumově,
Územní pracoviště v Dobrušce,
Územní pracoviště ve Dvoře Králové nad Labem,
Územní pracoviště v Hořicích,
Územní pracoviště v Jaroměři,
Územní pracoviště v Kostelci nad Orlicí,
Územní pracoviště v Nové Pace,  
Územní pracoviště v Novém Bydžově a
Územní pracoviště ve Vrchlabí.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Pardubický kraj:
Územní pracoviště v Hlinsku,
Územní pracoviště v Holicích,
Územní pracoviště v Litomyšli,
Územní pracoviště v Moravské Třebové a 
Územní pracoviště v Přelouči.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Kraj Vysočina:
Územní pracoviště v Bystřici nad Pernštejnem,
Územní pracoviště v Humpolci,
Územní pracoviště v Chotěboři,
Územní pracoviště v Ledči nad Sázavou,
Územní pracoviště v Moravských Budějovicích,
Územní pracoviště v Náměšti nad Oslavou,
Územní pracoviště v Pacově a 
Územní pracoviště v Telči.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Jihomoravský kraj:
Územní pracoviště v Bučovicích,
Územní pracoviště v Ivančičích,
Územní pracoviště v Mikulově,
Územní pracoviště v Moravském Krumlově,
Územní pracoviště ve Slavkově u Brna a
Územní pracoviště v Tišňově.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Olomoucký kraj:
Územní pracoviště v Konici a
Územní pracoviště v Litovli.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Moravskoslezský kraj:
Územní pracoviště v Bohumíně,
Územní pracoviště v Českém Těšíně,
Územní pracoviště ve Frýdlantě nad Ostravicí,
Územní pracoviště ve Fulneku, 
Územní pracoviště v Hlučíně a
Územní pracoviště v Orlové.
Územní pracoviště Finančního úřadu pro Zlínský kraj:
Územní pracoviště v Bystřici pod Hostýnem,
Územní pracoviště v Holešově,
Územní pracoviště v Luhačovicích a 
Územní pracoviště ve Valašských Kloboukách.