Koncern Volkswagen v současnosti nebude rozhodovat o další evropské lokalitě pro svou gigafactory na baterie do elektromobilů, oznámil šéf představenstva firmy Oliver Blume. A potvrdil to i premiér Petr Fiala. Kandidátem pro tuzemskou továrnu byla průmyslová zóna v Líních u Plzně.
Premiér Petr Fiala a ministr průmyslu Jozef Síkela informovali vládu o výsledcích svého jednání s předsedou představenstva Volkswagen Group Oliverem Blumem o zvažovaném projektu gigafactory, továrně na baterie do elektromobilů v Líních u Plzně.
Blume však už v pondělí řekl, že Volkswagen v současnosti nebude rozhodovat o další lokalitě pro gigafactory. Kvůli pomalejšímu rozvoji elektromobility v Evropě pro to podle firmy nyní není důvod.
Volkswagen původně vybíral mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi, kde by továrna zaměstnala do 4000 lidí.
„Šéf Volkswagenu ocenil dosavadní jednání s vládou, nicméně jak nás Oliver Blume informoval, nemohou v této chvíli učinit rozhodnutí o další gigafactory,“ řekl po jednání vlády premiér Fiala.
Oznámil, že vláda nebude pozemek v Líních u Plzně držet pro model gigafactory, ale bude jej připravovat pro další projekty.
„Už pomalu nazrává čas, abychom věděli, zda to spěje k úspěchu toho projektu, anebo zda se to bude dál oddalovat. Protože pokud se to bude dál oddalovat, tak se budeme muset více soustředit na ty jiné strategické projekty, které máme rozjednány,“ prohlásil Fiala už po jednání vlády 11. října.
Blume už před tím uvedl, že koncern Volkswagen a PowerCo vybraly tři místa pro výrobu bateriových článků, a to Salzgitter (Německo), Valencii (Španělsko) a St. Thomas (Kanada). Tyto tři závody mají výrobní potenciál až 200 GWh ročně.
„Lokalita v Líních se dostala do pozice v podstatě jediné zvažované lokality pro výrobu baterií v Evropě, ale z řady důvodů na straně koncernu nemohou v tuto chvíli učinit žádné rozhodnutí o další gigafactory v Evropě,“ oznámil po jednání vlády premiér Fiala.
Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (STAN) Volkswagen chtěl čas na rozhodnutí až do roku 2025.
„My si další odklad už nemůžeme dovolit. Pro projekt bychom potřebovali dalšího investora,“ zdůraznil.
Síkela také nastínil situaci kolem budoucnosti letiště v Líních.
„Máme dohodu, že pokud investorem nebude Volkswagen, bude to muset být jiný investor podobného významu, případně budeme muset vrátit pozemek ministerstvu obrany. Na jednom z nejbližších zasedání vlády připravím nové usnesení, jak nadále nakládat s tímto pozemkem,“ upřesnil.
Vláda ČR dříve označovala projekt na výrobu baterií do elektromobilů v Líních za 120 miliard korun za klíčový pro tuzemský automobilový průmysl. V obří továrně mělo podle propočtů pracovat zhruba 3500 zaměstnanců. Další pak v dodavatelských firmách. (sfr)