Bezpečnost provozu vozidel je jednou z nejdůležitějších hodnot, kterou celý automobilový průmysl sleduje a účinně podporuje. Cílem EU a OSN je do roku 2030 snížit úmrtnost při nehodách vozidel na polovinu. Za posledních deset let klesl v ČR počet usmrcených osob při dopravních nehodách o 33,8 % a počet těžce zraněných o 43,9 %. 

O vysokou míru bezpečnosti řidičů a posádek vozidel jde také společnosti TATRA TRUCKS, která nabízí jak do civilního, tak do hasičského, záchranářského či speciálního provozu bez přehánění nejbezpečnější kabinu na současném automobilovém trhu.

Kabina třetí generace řady TATRA FORCE vlastní konstrukce se, s ohledem na primární určení těchto vozidel, vyznačuje takovou mírou bezpečnosti, která je daleko za hranicemi povinného homologačního předpisu EHK 29, jehož plnění je nutnou podmínkou k provozu na silnicích a cestách EU.

Základem bezpečnosti kabiny TATRA FORCE, jejíž design byl nedávno dekorován oceněním Red Dot,  je vysoce pevný a stabilní svařovaný prostorový rám vyplněný z vnějšího pohledu lepenými kovovými či plastovými panely. Kabina je k dispozici jako dvoudveřová či čtyřdveřová v tzv. posádkovém provedení.

Předpis EHK 29 se skládá ze tří částí (testů), přičemž pro každý z testů je možno v homologačním procesu použít novou kabinu. Kabina třetí generace TATRA FORCE, kterou společnost TATRA TRUCKS uvedla na trh v uplynulém roce však úspěšně a bez problémů absolvovala všechny tři testy v jednom vzorku.

Podmínky předpisu EHK 29 jsou splněny a kabina projde všemi testy, pokud po jejich provedení zůstane v kabině přesně definovaný prostor pro přežití umožňující vložit figurínu. Kabina musí zůstat uchycena na rámu vozidla a žádné dveře kabiny se nesmí při zkoušce otevřít.



První drtivou zkouškou je čelní náraz. Kyvadlo osazené příslušně velkou kovovou deskou (odvozenou z celkové hmotnosti vozidla) narazí čelně do kabiny v prostoru nad jejím uložením. Druhou zkouškou je čelní náraz na tzv. sloupek A (tj. sloupek před předními dveřmi).

Kyvadlo osazené válcem o hmotnosti jedné tuny je spuštěno na jeho střed (zjednodušeně řečeno na horizontální střed plochy čelního okna). A konečně poslední zkouška ověřuje pevnost střechy, a to nárazem plochým kyvadlem na horní hranu kabiny a statickým zatížením střechy s hodnotou stejnou jako je zatížení přední nápravy vozidla.

Předpis EHK 29 je však v případě třetí generace TATRA FORCE jen nezbytná povinnost. Všechny verze kabin bez rozdílu určení a provedení (tedy dvou i čtyř dveřové) jsou totiž nad rámec tohoto předpisu navrženy tak, že vždy plní i tzv. „hasičský ROPS“ dle připravované aktualizace evropské normy pro hasičská vozidla, což představuje ochranu proti převrácení (z anglického Roll Over Protection System).

Na přání je pak možno dodat i kabiny v tzv. „plném ROPS“ dle ISO 3471, platného pro stavební stroje. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak kombinace ochrany proti převrácení (ROPS) a proti padajícím předmětům dle ISO 3449 (FOPS, Falling Objects Protection System), který je možno nabídnout pro dvou dveřové varianty, a který je vyžadován např. při provozu vozidel v dolech a při těžbě.

Veškeré modifikace se týkají vždy jen vlastního skeletu kabiny, případně materiálu střechy a nevyžadují další přídavná zařízení zvyšující hmotnost a omezující manévrovatelnost a průjezdní profil.

Z výše uvedeného je více než zřejmé, že kabiny řady TATRA FORCE i ve své třetí generaci, na rozdíl od standardních lisovaných kabin konkurentů, jsou doslova pojistkou na život posádky vozu a zajišťují jejich nadprůměrnou ochranu v případě i velmi vážných nehod a nebezpečných situací. TATRA TRUCKS tak dodává na trh vozidla, u nichž i v otázce bezpečnosti platí, že Tatra vás dostane dál. (sfr)