Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil stavbu tramvajové trati v horní polovině Václavského náměstí. Práce spojené s návratem tramvají potrvají tři roky a vyjdou na 1,24 miliardy korun. Stavbu bude provádět firma Eurovia.
Jde o jednu z největších investic, které nyní v Praze startují.
Stavbaři položí trať podél chodníků na okraji náměstí a koleje se k sobě přiblíží až nad pomníkem u křížení s magistrálou, odkud tramvaje zamíří podél severní části historické budovy Národního muzea a dále do Vinohradské ulice.
Poprvé v historii pak budou moci tramvaje projet na Vinohrady od Jindřišské nebo Vodičkovy ulice. V minulosti se tratě uprostřed náměstí vždy jen kolmo protínaly.
Obavy vyjádřil při slavnostním zahájení stavby i sám primátor Bohuslav Svoboda.
„Mám k té funkci tramvaje v těchto místech trochu skepsi, ale čas ukáže,“ prohlásil.
„Jde o přelomovou stavbu v centru, náměstí vrátíme opět lidem,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.
Náměstek Petr Hlaváček zdůraznil, že menší demonstrace se na tradičním místě budou moci konat i bez přerušení tramvajového provozu.
Očekává se, že tramvaje bude zpočátku využívat 30 tisíc cestujících denně a postupně jich bude přibývat.
Budovanou trať na Václavském náměstí budou využívat 3 tramvajové linky.
Stavba začíná v sobotu 29. června budováním výhybek a odboček ze současné trati vedoucí Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. V rámci toho se opraví trať v obou ulicích.
Tramvaje nebudou jezdit v úseku mezi ulicí Palackého a budovou hlavní pošty. Ve Vodičkově ulici a o 14 dní později i v Jindřišské vzniknou kolejové přejezdy a dopravu tak z obou stran zajistí obousměrné tramvaje. Do střední části náměstí se tramvaje vrátí letos 30. září.
Nová tramvajová trať, která spojí náměstí s Vinohradskou ulici, umožní podle DPP snížit přetížení Ječné ulice a křižovatky Karlovo náměstí tramvajovou dopravou. Zlepší současně možnosti odklonových tras při mimořádných situacích v centru města, přispěje k růstu cestovní rychlosti tramvajové dopravy v Praze a pomůže zvýšit pravidelnost provozu tramvají nejen v centru města, ale i na jeho okrajích.
Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980. Projekt na jejich návrat vznikl v rámci architektonické soutěže na rekonstrukci náměstí už v roce 2005. Proti návrhu studia Cigler Marani Architects měla v té době námitky například městská část Praha 1. Současné vedení radnice však návrat tramvají plně podpořilo.
O návratu tramvají nakonec rozhodlo minulé vedení města v čele s tehdejším náměstkem primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem.
Oproti minulosti budou tramvaje jezdit po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Zároveň se podobně jako na spodní části náměstí utlumí provoz automobilů a prostor pro chodce naroste o desítky procent. (sfr)