Stovky milionů korun, které stát vydal na podporu přepravy zboží po vodě a železnici v Česku, aby se tím snížila intenzita nákladní dopravy, nepřinesly efekt. Jak zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), železniční nákladní doprava stagnuje a vodní nákladní přeprava prakticky neexistuje. Místo toho roste silniční nákladní doprava.

Dotace státu a EU určené na rozvoj nákladní kombinované dopravy měly vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou a ke snížení silniční nákladní dopravy. Jak ukázala kontrola NKÚ ukončená letos v březnu, vliv podpory na rozvoj nákladní kombinované dopravy je minimální.

Celkový přepravený objem v kombinované dopravě v ČR klesá, železniční nákladní doprava stagnuje, vodní nákladní doprava prakticky neexistuje a silniční nákladní doprava naopak roste, uvedl NKÚ.

Ve snaze o ekologičtější přepravu zboží plánovalo Ministerstvo dopravy (MD) podpořit v letech 2015 až 2023 projekty na rozvoj nákladní kombinované dopravy částkou 4,7 mld. Kč. Nakonec podpořilo jen 14 projektů a vydalo na ně 650 mil. Kč.

Nevyužilo tedy 86 % vyčleněných peněžních prostředků. Podle NKÚ existuje riziko, že národní cíl převést do roku 2030 celkem 30 % silniční nákladní přepravy na vzdálenosti nad 300 km na železniční či vnitrozemskou vodní dopravu nebude splněn.

Podle NKÚ existuje riziko, že národní cíl převést do roku 2030 celkem 30 % silniční nákladní přepravy na vzdálenosti nad 300 km na železniční či vnitrozemskou vodní dopravu nebude splněn.

MD se dosud nepodařilo odstranit překážky bránící rozvoji nákladní kombinované dopravy.

U železnice je to například  nedostatečná kapacita železniční dopravní infrastruktury, která je z velké části vyčerpána vlaky osobní dopravy, dále nedostatečná spolehlivost železniční dopravy, nedostatečné parametry železniční infrastruktury a vysoké poplatky za využití železniční dopravní cesty v porovnání se zpoplatněním silnic, uvedl NKÚ.

Důsledkem je pak podle kontrolního úřadu stagnace železniční nákladní dopravy.

Využití vodní cesty v nákladní kombinované dopravě prakticky neexistuje. Brání tomu dlouhodobá nespolehlivost labské vodní cesty. Naopak silniční nákladní doprava roste.

Podle výpočtu NKÚ došlo v ČR v roce 2023 oproti roku 2015 k téměř 30% nárůstu kilometrů ujetých nákladními vozidly nad 12 tun.

U šesti z 14 kontrolovaných projektů zjistil NKÚ významné riziko nedosahování předpokládaných výsledků. To se dá ilustrovat např. na projektu výstavby překladiště kombinované dopravy v Kolíně, kde dotace od MD činila 46,5 mil. Kč.

Podle projektu měl přepravený objem v kombinované dopravě dosahovat ročně od 272 tisíců do 301 tisíce tun. NKÚ zjistil, že v roce 2020 byl objem překládky nulový, v roce 2021 činil jen 28 % a v roce 2022 celkem 36 % z plánovaného objemu přeprav.

U dvou kontrolovaných projektů zjistil NKÚ neoprávněné použití peněžních prostředků a vyhodnotil to jako skutečnosti nasvědčující porušení rozpočtové kázně v celkové výši 11,1 mil. Kč.

Jeden z těchto příjemců například čerpal dotaci 7,5 mil. Kč na pořízení návěsů pro kombinovanou dopravu. Kontrola NKÚ ukázala, že příjemce tyto návěsy v 99,5 % případů využíval jen při přepravě po silnici. (sfr)